• De historie

Het Begin; 1931

De vereniging werd opgericht op initiatief van kapelaan Hoegen als sportief alternatief voor de in het patronaatsgebouw binnenzittende jeugd. Op 21 augustus 1931 hanteerde Drs Albert Hoebink als eerste de voorzittershamer. De eerste jaren ging de vereniging als katholieke sportvereniging door het leven in de Rooms Katholieke Arnhemse Sport Bond om later o.a. via de Utrechtse Bond uiteindelijk terecht te komen in de Regio Oost.

Op 15 november 1933 ziet het eerste Speronieuws het levenslicht. Hierin werd het laatste nieuws verspreid en werden de leden (en ook niet-leden) op de hoogte gehouden van de verrichtingen van de vereniging.

In de geschiedenis van Spero komen vele Elster namen voor zoals, Witjes, van Brandenburg, van Deyzen, Joosten, Heezen, Jansen, Wouters v.d. Oudenweijer en Zwartkruis. Het zijn ze lang niet allemaal, maar wel de meest authentieke. Op de foto hiernaast zien we van links naar rechts P.vd Linden, N. Witjes, W. Hermsen, F. van Deyzen, G. van Brandenburg, S. van Baal, W. van Heumen, W. Arends en T. Witjes.

Het thuishonk; 1931- 1936- 1939...

We weten tegenwoordig niet beter dan dat Sportpark De Pas de thuishaven is van Spero. Maar dat was niet altijd het geval. In 1931 begon Spero in Merm aan de Witte Steen op het weiland van Albert Hoebink. Na een jaar of 5 verhuisde de club in 1936 naar de Kleine Molenstraat. Daar was een veldje en Spero kon zich omkleden in het schuurtje van mevrouw Van Eyck. De tegenstander moest enkele minuten lopen naar het Jeugdgebouw om zich om te kleden. Later timmerden enkele handige leden twee houten keetjes zodat ieder elftal een eigen kleedruimte had. Zonder verwarming en zonder water. Maar het begin was er.

Toen aan de Kleine Molenstraat en de Kostverloren woningbouw werd gepland, moest Spero omzien naar een andere sportaccommodatie. Het werd een weiland tegenover de Galgenplek, aan Rijksweg Zuid. Het was een redelijk vlak stuk weiland dus uitermate geschikt voor voetbal. Spero huurde het voor 400 gulden van de heer Thuis. En moest zelf zorgen dat er gras op groeide. De club verhuurde het door aan The van Deelen die er koeien op liet grazen als er niet werd gevoetbald. In 1939 werd het veld in gebruik genomen nadat het natuurlijk was ingewijd door de kapelaan. Jantje Zwartkruis was zijn misdienaar. En toen waren we al heel dicht bij onze huidige locatie De Pas.

Binnen de vereniging Spero hebben diverse takken van sport het levenslicht gezien in Elst. Zo was er een wandelafdeling, een korfbalclub, een volleybalafdeling, een hockeyafdeling en een gymnastiekvereniging. Deze laatste heeft het langst stand gehouden. Zelfs tafeltennis en judo heeft deel uitgemaakt van de vereniging.

Zonder verder iemand tekort te doen mag een vereniging wel trots zijn een oud speler en trainer het zelfs tot bondscoach (1976-1978) heeft geschopt en met het Nederlands Elftal aan een wereldkampioenschap heeft deelgenomen en daar als tweede is geƫindigd. Jan Zwartkruis is zijn naam. Een Speroman in hart en nieren.

Tegenwoordig is voetbal de enige tak van sport binnen de vereniging die intussen bestaat uit bijna 1500 leden. Amateurvoetbal in de regio Oost. Met een Jeugdafdeling die zijn mannetje staat op en hoog niveau en een zaalvoetbalafdeling die elk jaar groter wordt.

Men is trots op zijn vrijwilligers en waar men ook gaat volgen vele supporters van zeer dichtbij de verrichtingen van hun eerste elftal in de 2e klasse H.